Idź do

Zawoja

Pierwsza świątynia drewniana została zbudowana w centrum Zawoi, na tzw. Jastrzębiej Polanie w l. 1757-1759. W dokumentach związanych z jego budową jako fundatorzy wymieniani są: starosta lanckoroński Jan Wielkopolski oraz mieszkańcy wsi Skawica, do której obszar obecnej Zawoi był wówczas jeszcze zaliczany. W 1888 r. na jego miejscu postawiono nową świątynię ufundowaną przez ówczesnego właściciela wsi (wówczas już w pełni oficjalnie - Zawoi) arcyksięcia Albrechta Habsburga, a zaprojektowaną przez jego nadwornego architekta, Karola Pietschkę.
 
Kościół należy do większych świątyń drewnianych w południowej Polsce. Jest bardzo ciekawy głównie ze względu na fakt, że stylistycznie odbiega od tradycyjnego wizerunku górskich, wiejskich kościółków drewnianych, nawiązując raczej do wzorców obcych - niemieckich, tyrolskich i skandynawskich. Jest budowlą wzniesioną na wydłużonym planie krzyża, orientowaną, o konstrukcji słupowo-ramowej (a nie - jak to ma miejsce w przypadku większości tego typu obiektów - zrębowej), wzmocnionej elementami żeliwnymi. Pozwoliło to na nadanie świątyni formy trójnawowej bazyliki (z nawą główną wyższą od naw bocznych) z płytkim transeptem (nawa poprzeczna), bardzo rzadko spotykanej wśród kościołów drewnianych. Do nawy głównej przylega od wschodu trójbocznie zamknięte prezbiterium, a od zachodu - czterokondygnacyjna wieża konstrukcji słupowej na planie kwadratu przechodzącego w górnej części w ośmiobok. W przyziemiu wieży znajdują się dwie kruchty, nawy boczne kryją dachy pulpitowe. Na tylnej, zewnętrznej ścianie prezbiterium umieszczona jest rzeźbiona grupa Ukrzyżowania z polichromowanymi figurami: Chrystusa, Matki Bożej i św. Jana Ewangelisty.
 
Wyposażenie wnętrza jest jednolite stylowo, barokowe i późnobarokowe, w przeważającej części pochodzące z XVIII wieku. Znajduje się w nim m.in. sześć ołtarzy (główny i pięć bocznych) będących przykładem tzw. ludowego baroku w sztuce.
 
W centralnym punkcie ołtarza głównego wykonanego w 2. poł. XVIII w. znajdują się obrazy: Matki Bożej Anielskiej (XVIII-wieczny) oraz św. Klemensa, patrona świątyni (późniejszy z końca XIX w.; na zasuwie). Powyżej umieszczony jest mniejszy obraz przedstawiający scenę Zwiastowania, a całość wieńczy płaskorzeźba Trójcy Świętej. Po bokach ołtarza stoją figury św. Piotra i Pawła.
 
Poza ołtarzami godne uwagi w kościele są też: późnobarokowa ambona z 2. poł. XVIII w. i kamienna, także XVIII-wieczna, chrzcielnica. Malowane na płótnie stacje drogi krzyżowej powstały prawdopodobnie pod koniec XIX w. Całe wnętrze kościoła pokryte jest polichromią sporządzoną głównie przez krakowskiego malarza Zygmunta Milli w 1930 r. Okna prezbiterium wypełniają witraże z przełomu XIX i XX w. przedstawiające Najświętsze Serce Pana Jezusa, Serce Marii i św. Klemensa, natomiast w oknach naw znajdują się witraże z postaciami kilkunastu świętych i błogosławionych, zaprojektowane przez Witolda Jańczaka i wykonane w 1969 r.
Kolej linowa na Mosorny Groń - wyciąg krzesełkowy z krzesełkami (typu Alpha TSF 4) czteroosobowymi w Zawoi-Policzne wybudowany w 2003 roku (oddany do użytku 17 grudnia 2003 r.), umożliwiający wjazd na szczyt Mosornego Gronia (1047 m n.p.m.). Dolna stacja znajduje się na wysokości 713 m n.p.m. (wysokość pomiędzy stacjami wynosi 334 m). Wraz z poprowadzoną wzdłuż wyciągu trasą narciarską posiadającą w okresie od stycznia 2015 do listopada 2025 licencję FIS na rozgrywanie krajowych i międzynarodowych zawodów narciarskich w slalomie i slalomie gigancie oraz paroma mniejszymi wyciągami i trasami stanowi Ośrodek Turystyczno-Narciarski Mosorny Groń w Zawoi. Średnie pochylenie trasy wynosi 25,3%.
Inicjatorem jego powstania był długoletni, zasłużony prezes Oddziału "Ziemi Babiogórskiej" PTTK w Suchej Beskidzkiej Józef Żak. W 1973 r. wykupił on - w imieniu Oddziału - część gruntu na Markowych Rówienkach wraz ze znajdującym się na nim domem, który dał początek całemu zespołowi. W l. 80. XX w. przeniesiono do skansenu dwa inne budynki mieszkalne.

Najcenniejszym i najstarszym obiektem w skansenie jest kurna chałupa Franciszka Stopiaka. Zbudowana ze świerkowych i jodłowych bierwion w latach 1802-1815, stała pierwotnie w Zawoi Budzonie, a do skansenu została przeniesiona w 1987 r. Chałupa, kryta dwuspadowym dachem gontowym, jest posadowiona na niskiej podmurówce, w której umieszczone jest zejście do piwnicy. Wejście do środka prowadzi przez umieszczone centralnie boisko oddzielające od siebie dwie zasadnicze części budynku: mieszkalną i gospodarczą - stajnię.

W 1910 r. wybudowana została chałupa Józefa Gancarczyka, stojąca pierwotnie na parceli sąsiadującej z obecnym skansenem, a w 1986 r. przeniesiona w miejsce, w którym znajduje się do dzisiaj. Za jej budulec posłużyło także drewno jodłowe i świerkowe, natomiast kamienna podmurówka jest znacznie wyższa niż w przypadku chałupy Stopiaka. Podobnie jak w chałupie Stopiaka, także i tu w podmurówce umieszczone jest wejście do piwniczki. Frontową ścianę domu zdobi przeszklony ganek z rzeźbionym szczytem.

Jedynym obiektem w skansenie stojącym w swoim pierwotnym miejscu, jest wybudowana w 1900 r. chałupa Franciszka Kudzi. Wzniesiona - podobnie jak poprzednie ze świerkowych i jodłowych bierwion, została posadowiona na niskiej tym razem podmurówce, w której znajduje się wejście do niewielkiej piwniczki. Gontowy dach kryje dwie części budynku: mieszkalną i gospodarczą. W chałupie znajduje się ekspozycja Ośrodka Kultury Turystyki Górskiej PTTK poświęcona babiogórskiemu przewodnictwu i historii ruchu turystycznego w regionie w minionych latach.

Poza trzema wyżej opisanymi chałupami w skansenie można obejrzeć także: kuźnię, wolnostojący spichlerz z piwniczką w dolnej części oraz kapliczkę (wszystkie z początku XX w.)

Zbudowana w 1906 r. kuźnia pochodząca z przysiółka Toczki na terenie malowniczego skupiska osiedli o wspólnej nazwie Przysłop położonego na płd. stokach Magurki (872 m), stanowiła niegdyś warsztat pracy kowala Emila Bubiaka, a do skansenu została przeniesiona w 1997 r.

W 1999 r. został zakupiony od Józefa Chowaniaka i sprowadzony do skansenu stary, drewniany spichlerz połączony z murowaną piwnicą, zbudowany w 1891 r. i stojący pierwotnie na roli Bartzelowej w Zawoi. Natomiast kamienna figura Matki Bożej ustawiona w drewnianej kapliczce pochodzi z cmentarza w Suchej Beskidzkiej.
  • Kaplica pw. Podwyższenia Krzyża Świętego
Kaplica ta mieści się w Zawoi Wilcznej przy drodze z Zawoi Wideł do osiedla Markowa i Czatoża, nieopodal kościoła pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy. Wzniesiona w 1925 r. wg projektu Stefana Ficka i do chwili budowy kościoła pełniąca funkcję kaplicy mszalnej parafii w Zawoi Centrum. Kaplica jest zbudowana na planie prostokąta, z krótką, węższą, trójbocznie zamkniętą częścią tworzącą prezbiterium, zwieńczona wieżyczką. Potynkowana, poza odsłoniętą podmurówką. Frontową ścianę kaplicy zdobi trójkątny szczyt. Wewnątrz znajduje się ołtarz z obrazem Chrystusa na Krzyżu (powyżej mniejsze przedstawienie Ostatniej Wieczerzy) flankowanym (otoczony) przez namalowane na ścianie postacie: Chrystusa "Ecce Homo" i Matki Bożej.
  • Kapliczka pw. św. Jana Chrzciciela - kapliczka zbójnicka
Położona przy drodze wojewódzkiej na osiedlu Policzne. Wybudowana prawdopodobnie w XVIII w. Wedle miejscowych przekazów jej fundatorami mieli być zbójnicy, chcący w ten sposób wyjednać u Boga przebaczenie za swoje grzechy. Kaplica jest wybudowana na planie prostokąta, półkoliście zamknięta, potynkowana, zwieńczona przepięknym dachem gontowym z dużym baniastym hełmem i latarnią. Wewnątrz znajduje się ołtarzyk w stylu ludowego baroku z obrazem przedstawiającym Chrzest Chrystusa. Dodatkowego uroku kapliczce przydają otaczające je, piękne lipy - pomniki przyrody.
  • Kaplica pw. Matki Bożej Anielskiej
Położona w przysiółku Mosorne, którego domy skupiają się wzdłuż doliny Mosornego Potoku podchodzącej pod Kiczorkę (1298m). Kaplica została wzniesiona w l. 1905-1908 przez miejscowego gospodarza Wojciecha Trybałę. Jest budynkiem z drewna modrzewiowego zbudowanym na planie prostokąta, z dachem krytym niegdyś gontem i zwieńczonym sześcioboczną wieżyczką dobudowaną w miejsce starszej w 1970 r. przez tamtejszego gospodarza Tadeusza Gancarczyka. Na ozdobnej fasadzie znajdują się trzy wnęki z polichromowanymi rzeźbami, dziełami nieznanego artysty ludowego z 1773 r., przedstawiającymi: Pietę oraz św. Jakuba Większego i św. Piotra. Wewnątrz mieści się drewniany, neogotycki ołtarzyk z obrazem Matki Bożej Anielskiej flankowanym przez figury: św. Antoniego i Najświętszego Serca Pana Jezusa. W 1907 roku, za staraniem ówczesnego proboszcza Zawoi, Księdza Bronisława Niklewicza, uzyskano zgodę Arcybiskupa Krakowskiego Ks. Puzyny na poświęcenie dzwonu tej kaplicy, któremu nadano imię Benedykt. U rodziny Adama Trzebuniaka można wypożyczyć klucz do drzwi kaplicy celem jej zwiedzenia i modlitwy. W okresie od maja do października raz w miesiącu odbywa się Msza Święta.
  • Kaplica pw. św. Andrzeja Boboli
Kaplica, a właściwie mały kościółek, została wzniesiona w 1936 r., prawdopodobnie wg projektu Stefana Ficka ze Skawicy. Jej bryła nawiązuje do tradycji romańskich. Zbudowana z kamienia łamanego, na planie prostokąta, zamknięta jest półkolistą absydą. Usytuowana od frontu wieża posiada trzy kondygnacje, z których najwyższa, pełniąca funkcje dzwonnicy, jest zwieńczona małym hełmem baniastym, w środkowej wykuta jest wnęka z ludową figurą Matki Bożej z Dzieciątkiem, zaś w najniższej, ponad wejściem, umieszczony jest płaskorzeźbiony krucyfiks. Wewnątrz, w ołtarzu, znajduje się obraz przedstawiający patrona kaplicy św. Andrzeja Bobolę namalowany przez M. Sabatowicza, a na ścianach - wizerunki polskich świętych: Jana Kantego i Wojciecha oraz Kazimierza i Stefana.

Oprócz opisanych powyżej kapliczek w Zawoi znajduje się jeszcze wiele innych mniejszych, aczkolwiek równie cennych i pięknych. Warto zobaczyć je wszystkie podczas pieszych wędrówek.
Powyżej ostatnich domów przysiółka Mosorne warto obejrzeć piękny wodospad umiejscowiony w dolinie Mosornego Potoku. Znajduje się w lesie, na północno-zachodnich stokach Pasma Policy należacego do Beskidu Żywieckiego. Jest to naturalny wodospad, jeden z najwyższych w całych Beskidach. Ma wysokość 8 m, woda spada tutaj z pionowego progu zbudowanego z warstw fliszu karpackiego. Powyżej wodospadu, stokiem Mosornego Gronia prowadzi znakowany szlak turystyki pieszej. Można od niego zejść do wodospadu stromym zejściem zabezpieczonym drewnianymi balustradami.

Szlak turystyczny: Mosorne - Mosorny Groń - Cyl Hali Śmietanowej. Czas przejścia: 2,25 h, 1,45h.

Zubrzyca Górna

Bezsprzecznie największą atrakcją turystyczną Zubrzycy Górnej i jednym z najciekawszych miejsc na całej polskiej Orawie jest Muzeum - Orawski Park Etnograficzny położony w górnej części wsi, przy drodze wojewódzkiej nr 957 Białka - Nowy Targ.

W 1937 r. ostatni żyjący spadkobiercy rodziny Moniaków - Joanna Wilczkowa i jej brat Sandor Lattyak (Aleksander Łaciak) przekazali państwu polskiemu aktem darowizny swoją posesję o powierzchni ponad 4 ha wraz ze stojącymi na niej budynkami na czele z zabytkowym dworem oraz otaczającym je parkiem z cennym starodrzewem, przy czym życzeniem ofiarodawców było, aby w przyszłości utworzono tu muzeum, w którym by znalazły pomieszczenie również ruchomości należące do rodziny z historią dworu i tej ziemi związane. Wola ich została wypełniona już po zakończeniu II wojny światowej. Po śmierci Joanny Wilczkowej, która mieszkała we dworze na zasadzie dożywocia (zmarła w 1951 r.), przystąpiono do intensywnych prac nad organizacją skansenu.

Osobą szczególnie zasłużoną przy realizacji tego zamiaru była Hanna Pieńkowska, pełniąca wówczas funkcję Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie. Dzięki jej staraniom zagroda Moniaków została odnowiona i przystosowana do zwiedzania, a już w 1955 r. muzeum zostało otwarte. Początkowo znajdowało się w zarządzie Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, w od l. 70. XX w. działa jako samodzielna instytucja. Na przestrzeni lat na teren skansenu sprowadzono kolejne obiekty, niemal wszystkie z terenu polskiej Orawy, zwiększała się także powierzchnia obszaru muzeum. Obecnie zajmuje ona ponad 11 ha, na których zgromadzono blisko 50 obiektów, głównie ludowej architektury orawskiej, a liczba ta stale się powiększa. Współcześnie skansen jest podzielony na dwie części - sektory: stary sektor, w którym można obejrzeć podstawową część zespołu zabytkowego na czele z dworem Moniaków i jego otoczenie oraz nowy sektor, założony pod koniec l. 80. XX w., któremu początek dało przejęcie przez skansen zagrody Misińców wraz z przyległymi gruntami, na których stanął m.in. kościół przeniesiony do Zubrzycy Górnej z Tokarni pod Pcimiem. Do muzeum należy także zagroda Kowalczyków na terenie os. Zimna Dziura.

Wnętrza budynków znajdujących się w skansenie są udostępnione do zwiedzania wyłącznie w towarzystwie miejscowych przewodników udzielających wyczerpujących, fachowych informacji.

Sidzina

Skansen - Muzeum Kultury Ludowej w Sidzinie przez wiele lat pozostawał filią niedalekiego Muzeum - Orawski Park Etnograficzny w Zubrzycy Górnej, a pod obecną nazwą, jako instytucja prowadzona przez Gminę Bystra-Sidzina, funkcjonuje od 2009 r.

Początki skansenu sięgają 1963 r. Wówczas oddano do zwiedzania pierwszy obiekt, którym była zabytkowa chałupa Banasików z 1807 r. przeniesiona na Binkówkę z Sidzinki Małej. Z biegiem czasu skansen powiększał się o kolejne zabytki, głównie dzięki inicjatywie i pasji jego pierwszego opiekuna i wieloletniego kustosza, sidzinianina Adama Leśniaka. W ostatnich latach, po przejęciu całości przez gminę, prowadzone są systematyczne działania mające na celu rozbudowę i dalsze uatrakcyjnienie tego zabytkowego zespołu tradycyjnego budownictwa. Obecnie można tu zobaczyć: cztery stare chałupy, spichlerz, młyn wodny, kuźnię, a także dzwonnicę loretańską. Na terenie skansenu prezentowane są liczne wystawy - stałe i czasowe - głównie przygotowane we współpracy z prężnie działającym na polu dziedzictwa kulturowego miejscowym stowarzyszeniem "Tradycja i Natura".

Muzeum Kultury Ludowej w Sidzinie prezentuje siedem cennych zabytków architektury drewnianej:
  • chałupę Banasika z 1809 roku, przeniesioną z Małej Sidzinki,
  • ponad stuletnią chałupę Anny Kozioł ze Spytkowic,
  • piętrowy spichlerz tzw. "górkę" z 1897 roku,
  • dziewiętnastowieczną kuźnię wraz z wyposażeniem z Górnej Sidziny,
  • dzwonnicę loretańską z Wielkiej Polany,
  • chałupę wójta Maja z drugiej połowy XVIII wieku.
  • młyn wodny.